fredag den 10. december 2010

det virker bare ikke alligevel

idag sendte jeg dette brev (som en email) til trafikministeriet:
----------------------------------------------------------------------------
Espergærde 10-12-2010


Forrige søndag, den 28.11. skulle jeg hjem fra København til Espergærde.
Klokken var vel ved at være 20, da jeg kom til Hovedbanegården og der kom et forsinket tog lidt efter kl 20. Toget skulle køre til Helsingør og det skulle stoppe ved alle stationer.
Der var pænt med passagerer og alle var glade.
Lige indtil vi fik at vide at Rungsted Kyst var den nye endestation.
Der skulle vi stå af og afvente det efterfølgende tog.
Vi kom ind i spor to, hvorfra der kun er en trappe og der var en del mennesker - jeg vil anslå et sted mellem 80 og 100. Nogen med cykler og nogen med stor bagage.
Vi måtte alle sammen op ad trappen og over på den anden perron.
Det tog vi var kommet med kørte kort tid efter retur. Der var så vidt jeg kunne se, tre personer med - lokomotivfører, togfører og een til.
Vi andre måtte vente rundt regnet 45 minutter før det næste tog kom.
Jeg har tidligere beklaget mig over de dispositioner DSB træffer når der er uregelmæssigheder i toggangen og gør det gerne igen.
Jeg vil endnu en gang opfordre til at man fokuserer på at få så mange passagerer frem til tiden i stedet for at fokusere på at få tog og personale frem til tiden.
DSB lever ikke af rettidige tog.
DSB lever af tilfredse kunder.

I det her konkret tilfælde kan man opstille følgende regnestykke:

Et tog og tre personer indhentede vel 30-40 minutter da det slap for at køre til Helsingør.
Til gengæld blev 80-100 betalende passagerer forsinket yderligere 45 minutter.

Det er efter min mening helt ude af proportioner.

Jeg har tidligere i et brev fra Trafikministeriet fået at vide at det skulle være slut med at vende togene i utide for at indhente forsinkelser med den konsekvens at det gik ud over passagererne, men det lader ikke til at være blevet gennemført endnu.
Og det vil jeg hermed endnu engang stærkt opfordre til at bliver.



med venlig hilsen

Niels Henrik Højbjerg
Kløvermarken 31, st. tv.
3060 Espergærde
+45 21212400/+45 42414315

Ingen kommentarer: